Vrijwel iedereen maakt de standaard fouten als er begonnen wordt met afvallen. Men wilt meestal snel heel veel afvallen en het liefste zonder al te veel aanpassingen in hun normale leven. Dit is een combinatie die vrijwel nooit werkt. Om niet in deze valkuil te vallen hebben we de vijf belangrijkste punten voor je op een rij gezet.

Gezonde voeding

Alhoewel er vaak wordt gedacht dat gezonde voeding minder lekker is, hoeft dit niet het geval te zijn. Zo zijn er een hoop tijdschriften en websites waar lekkere en gezonde gerechten te vinden zijn. Met enkele kleine aanpassingen in je huidige dieet kun je er voor zorgen dat je gezonde maaltijden op tafel zet. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van minder sauzen bij het eten. Ook het verwisselen van varkens en rundvlees naar kippenvlees is een stap in de goede richting.

Eet minder zout

Een ander belangrijke aanpassing binnen je eetpatroon is het verminderen van de zout consumptie. Zout is niet alleen slecht voor verschillende organen. Het zorgt er ook voor dat je veel vocht vasthoudt. Dit is namelijk de werking die door het zout optreed. Zout op zichzelf is namelijk geen dikmaker. Het bevat immers geen calorie├źn. Echter zoals aangegeven is zout wel verantwoordelijk voor het vasthouden van vocht (oedeem). Dit vocht hoopt zich meestal op aan de onderkant van je lichaam. Hierbij kun je denken aan je onderbenen, enkels en voeten.

Ga sporten

Dat sporten goed voor je is, weet iedereen. Het geeft je meer zelfvertrouwen, is goed voor je lichaam en zorgt voor een euforisch gevoel. Daarnaast helpt sporten enorm bij het proberen afvallen. Tijdens het sporten verbrand je calorie├źn, dit is erg belangrijk bij het afvallen. Kies hierbij voor cardio training in plaats van bijvoorbeeld krachttraining voor het beste resultaat.

Drink veel water

Het drinken van veel water is om meerdere redenen een goed plan als je af wilt vallen. In ieder geval dien je alle suikerhoudende dranken zoals appelsap en cola te vervangen door water. Deze suikerhoudende dranken werken letterlijk verslavend en zorgen er ook voor dat je aan zult komen. Een ander belangrijk voordeel van veel water drinken, is dat je de honger kan onderdrukken. Je lichaam zal vol raken van het water, waardoor het eerder zal denken dat het vol zit. Drink bijvoorbeeld voor het avondeten twee glazen water. Het resultaat zal zijn dat je minder zal eten.

Geduld

Dit klinkt misschien als het makkelijkste onderdeel van dit rijtje. Toch is dit vaak het punt waar mensen het afvallen door opgeven. Op moment dat je start met de bovenstaande vier punten wordt vaak gedacht dat je binnen no time afvalt. Als dat niet gebeurt wordt men gefrustreerd. Zo zou het dieet niet werken en wordt alles voor niks gedaan. Niets is echter minder waar. Bij het volhouden van de bovenstaande punten zal je zo goed als zeker afvallen. Het is dan ook belangrijk om vol te houden en niet bij je eerste weegmoment te denken dat je vijf kilo lichter bent.