Logo’s, we zien ze overal. Op tv, op straat of in de keuken, elke verpakking die we vastnemen bevat een logo. Het logo is als een uithangbord van jouw bedrijf, het zorgt ervoor dat mensen jouw producten herkennen. Meer zelfs, het moet ervoor zorgen dat jouw product eruit springt tussen alle andere! Daarvoor heb je natuurlijk een heel goed logo nodig! Hier zullen we jou enkele tips geven die je in acht kan nemen bij het ontwerpen!

Uniek in zijn soort

Een logo moet uiteraard uniek zijn. Het is niet de bedoeling dat consumenten jouw logo verwarren met dat van een ander bedrijf. Probeer daarom geen logo van een andere firma te gebruiken als basis voor jouw logo. Uiteraard is het wel mogelijk om inspiratie op te doen, door andere logo’s te bekijken. Maar gebruik zeker nooit meerdere elementen uit eenzelfde logo voor het jouwe. Probeer elementen die je mooi vindt, samen te voegen met jouw eigen creatieve ideeën. Zo zorg je ervoor dat jouw logo écht uniek is!

Eenvoudig

Maak een logo nooit te complex. Ingewikkelde logo’s zijn moeilijk te herkennen van veraf. Wanneer je bijvoorbeeld reclame wenst te maken op billboards langs de weg, moeten bestuurders ook terwijl ze rijden, jouw logo in één oogopslag kunnen analyseren. Daarom zal het ook goed zijn om de juiste kleuren te gebruiken, maar gebruik er nooit te veel! Kies voor één of maximum twee kleuren die passen bij jouw bedrijf! Zorg er zeker ook voor dat de kleuren bij elkaar passen, anders ziet het er zeer onprofessioneel uit!

Memorabel

Een goed logo, is een logo dat mensen zich meteen kunnen inbeelden. Wanneer iemand zegt: “Apple”, beeld iedereen zich onmiddellijk de appel in met een stukje eraf. Dat is wat een goed logo moet doen. Het moet verwijzen naar het merk, op een duidelijke manier. Het moet op mensen hun netvlies gebrand kunnen staan. Aangezien we ons als mens makkelijker foto’s kunnen herinneren, dan tekst, zullen we een logo langer onthouden dan een bedrijfsnaam. Bovendien zullen mensen ook praten over logo’s die ze zich herinneren. Denk eraan, mond-aan-mond reclame werkt nog steeds het best!

Aansluiten bij de stijl van het bedrijf

Wanneer je een wellness uitbaat, wil je dat je logo dezelfde rust uitstraalt. Wanneer je daarentegen energiedrankjes verkoopt, wil je net dat de energie uit jouw logo springt. Dit is wat we bedoelen met aansluiten bij de huisstijl. Mensen zullen op die manier sneller de link kunnen leggen in hun hersenen, waardoor ze jouw logo ook langer zullen onthouden. Bovendien zal het logo op deze manier ook een duidelijke aanvulling zijn voor jouw bedrijf. Het logo is als een visitekaartje, je wil dat mensen meteen zien met wie ze te maken hebben!

Hopelijk hebben we jou met deze tips goed op weg geholpen! Probeer zeker niet om snel-snel een logo te maken, neem er je tijd voor. Vraag ook feedback aan de mensen rond jou! Tenslotte zijn ook zij consumenten!